تعمیرات جارو برقی

تعمیرات جارو برقی

شاید گاهی اوقات از زبان برخی شنیده باشید که این همه پیشرفت و تکنولوژی کاربردی ندارد و به در  نمی خورد و هر چه در گذشته بوده بهتر بوده است. ولی نمی شود به این موارد توجه کرد چرا که پیشرفت علم و صنعت در کنار هم برای کمک به ما و سهولت انجام کارها آمده اند و خدمات بسیاری را به ما داده اند و باعث شدند بسیاری از کارها به بهترین نحو انجام شود. لوازم بسیاری اطراف ما هستند که می توانیم از آن ها نام ببریم. دستگاه های اداری مانند چاپگرها، پرینترها، و … . لوازم خانگی مانند ماشین لباس شویی، یخچال، مایکروویو و … . از دیگر لوازمی که می توان نام برد که بسیار مفید است جارو برقی است. جاروبرقی با سرعت و قدرت مکش بالا نسب به پاکیزگی محیط بهترین عملکرد را دارد.

جاروبرقی وسیله‌ای است که به وسیله مکش، کثافات و گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کند. بعضی از جاروبرقی‌ها نیز به وسیله آب کار می‌کنند. اولین جاروبرقی توسط شخصی به نام آیوز مک‌گافی اختراع گردید و در ۸ ژوئن ۱۸۶۹ این اختراع در آمریکا به ثبت رسید. باوجوداین، برخی بر این باورند که سازنده  این دستگاه فردی آمریکایی به‌نام دنیل هس می‌باشد. جاروبرقی ممکن است به مانند يک ماشين پيچيده باشد اما يک جاروبرقی متداول واقعا فقط از شش جز اصلي است:

  • پورت مکش که ممکن است شامل لوازم متفاوتی برای تميز کاری باشند
  • پورت خروجی
  • موتور الکتريکی
  • فن
  • کيسه متخلخل
  • مکانی که همه اجزای گفته شده در آن قرار گرفته است.

هنگامي که جاروبرقی را به پريز برق وصل می کنيد و آن را روشن کنيد: الکتريسيته موتور را به کار می اندازد. موتور به فن وصل شده است که دارای پره های زوايه دار (مانند پروانه هواپيما) است. همانطور که پره های فن می چرخد آنها هوا را به سمت پورت خروجی می برند. هنگامی که ذرات هوا رو به جلو حرکت می کنند تراکم ذرات (و بنابراين فشار هوا) در جلوی فن افزايش می يابد و در پشت فن کاهش می يابد.

افت فشار پشت فن مثل همان افت فشاری است که در پشت نی هنگامی که نوشيدنی را مزه مزه می کنيد رخ می دهد. سطح فشار در سطح پشت فن نسبت به هوای خارج از جاروبرقی (محيط فشار هوا) کاهش می يابد. اين باعث مکش و خلا جزيی درون جاروبرقی می شود. هوای محيط خودش را به طرف جاروبرقی از طريق پورت ورودی هل می دهد چون فشار هوای درون جاروبرقی کمتر از فشار خارج است. همانطور که فن دارد حرکت می کند محل عبور جاروبرقی باز باقی می ماند و جريان ثابتی از هوا از طريق پورت ورودی حرکت وارد شده و از پورت خروجی خارج می شود. جريان هوا بر اساس مبنای اصطکاکی کثيفی و بقايا را از روی موکت و فرش جمع آوری می کند.

اما یک جاروبرقی چگونه کار می کند؟

  1.  پريز برق، انرژی مورد نياز برای موتور الکتريکی را تأمين می کند.
  2. در يک جاروبرقی معمولی، برق مورد نياز موتور الکتريکی در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات تخمين زده می شود، از اينرو پنج تا ده برابر انرژي مورد نياز لامپ قديمی (روشن)، برق مصرف می کند.
  3. تسمه لاستيکی (آبی) توسط موتور الکتريکی به کار می افتد و برس ها را بر روی غلطک در قسمت جلو دستگاه می چرخاند.
  4. ضربه شديد و بورس، آلودگی و گرد و خاک بر روی فرش را بوسيله قسمت جلو دستگاه سست می کند.
  5. فنی که به موتور الکتريکی نصب شده است، هوا را می کشد و از طريق قسمت جلو جارو، گرد و خاک سست شده را نيز به داخل می کشد.
  6. اين هوای آلوده به قسمت عقب دستگاه کشيده می شود و موتور الکتريکی را خنک می کند.
  7.  اين آلودگی ها و کثيفی ها به کيسه جاروبرقی منتقل می شود (ممکن است اين کيسه، يک کيسه پارچه ای باشد و يا يک کيسه کاغذی يکبار مصرف که درون يک کيسه پارچه ای قرار دارد).
  8. هوای نسبتا تميز هم از پشت دستگاه خارج می شود. توجه داشته باشيد که هوايی که خارج می شود بسيار گرم‌تر از هوايی است که داخل می شود زيرا گرمای زائد را از موتور الکتريکی جذب می کند.

قسمت های الکتریکی (الکتروموتور) دستگاه:

استاتور (قسمت ساکن): این قسمت از موتور که یک میدان الکتریکی دوار ، برای گرداندن آرمیچیر، ایجاد می‌کند از دو بخش و یک هسته آهنی تشکیل شده است. 

کلکتور (کموتاتور): کلکتور از تیغه‌های جدا از هم مسی تشکیل شده است که به صورت استوانه‌ای روی محور روتور قرار گرفته و توسط فلنچ نگهدارنده در جای خود محکم شده‌اند.

جاروبکها (ذغال ها): جاروبکها عناصری هستند که جریان الکتریکی دریافتی از شبکه را پس از یکسوسازی وارد کلافهای رتور می‌کنند. 

قسمت های مکانیکی جاروبرقی:

شکل ظاهری قطعات جاروبرقی برعکس قسمت الکتریکی از تنوع زیادی برخوردار است. بطوری که هر کارخانه‌ سازنده می‌تواند برحسب سلیقه خود ساختمان خارجی دستگاه را طراحی کند و آن را بسازد. دلیل دیگر این مطلب این است که هدف سازندگان این نوع وسایل این است که تا حد امکان تولیدشان از نظر ظاهری با تولید کارخانه‌های دیگر متفاوت باشد. قطعات مختلف قسمت مکانیکی عبارتند از: سیم جمع کن، زباله دان، فیلتر.

خرابی های جاروبرقی:

جاروبرقی یکی از لوازم پرکاربرد در محیط خانه و یا مکان های اداری است و بر حسب محیطی که استفاده می شود اندازه های مختلفی دارد. این وسیله نیز در طول عمر خود با مشکلات و خرابی هایی ممکن است رو به رو شود. برای مثال می توان به این موارد اشاره کرد: دستگاه جاروبرقی روشن نمی شود که ممکن است خرابی از دوشاخه و سیم رابط باشد، کلید قطع و وصل خراب باشد، ذغال های موتور کثیف شدند. دستگاه ممکن است نامنظم کار کند که ممکن است به دلیل عدم تنظیم فاصله بین ذغال ها و تیغه باشد، آرمیچیر نیم سوز شده باشد، کلاف های میدان نیم سوز شده باشد. از دیگر مشکلات می توان به این اشاره کرد که در حین کار دستگاه بسیار داغ شود و گرمای زیاد تولید کند که ناشی از کثیفی ذغال ها یا سوخته شدن آرمیچیر باشد. کم شدن قدرت مکش دستگاه، تولید صدای ناهنجار هنگام کار کردن و داشتن لرزش حین کار از دیگر موارد است.

در صورت بروز خرابی در سیستم دستگاه جاروبرقی خود می توانید با واحد تعمیرات مجتمع فنی ملی پایتخت تماس حاصل فرمایید.

لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات در این مرکز برای همکاران گرامی با قیمت همکاری انجام خواهد پذیرفت و همچنین عزیزان از شهرستان ها می توانند کالای تعمیری خود را با پست سفارشی و یا تیپاکس جهت تعمیرات به این مرکز ارسال نمایند تا در اسرع وقت بتوانیم خدمت گزار مناسبی برای ایشان باشیم.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱

آدرس» تهران –میدان انقلاب-جمالزاده شمالی-خ فرصت شیرازی-نرسیده به والعصر – کوچه صالحی-نبش درفش -پلاک۱